نوشته ها

هوشمند سازی ساختمان

پرده برقی هوشمند
هوشمند سازی ساختمان

با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی ، وابستگی ما به دستگاه های الکتریکی بیشتر می شود و روز به روز بر تعداد آن ها در هر خانه ای اضافه می شود اما مسئله ای که وجود دارد کنترل همه ی این وسایل در سریعترین زمان ممکن و از راه دور می باشد که با استفاده از محصولات و تجهیزات هوشمندسازی ساختمان این کار قابل انجام است.

امروزه دغدغه های انسان افزایش یافته و کمبود زمان از مسائلی هست که هر روزه با آن روبه رو هستیم در این بین مشغله های ذهنی است که منجر به فراموشی مهم ترین کارهای روزمره می شود. حتما برایتان پیش آمده که بعد از خروج با عجله از منزل ، نگران باز ماندن درب ها ، روشن ماندن گاز ، تنظیم دمای منزل ، خاموش نکردن قهوه ساز و … باشید اما کاری از دستتان برنیاید و استرس آن کل روز همراهتان بوده است.

 

خانه ی هوشمند این نگرانی را حل کرده تا شما تمرکزتان را روی امور مهم زندگیتان از دست ندهید و کنترل خانه تان را در هر جا و در هر زمان به بهترین شکل انجام دهید تا خیال شما را برای همیشه از لحاظ امنیت خانه ، نشت گاز و آب ، روشنایی ، پرده ها ، سیستم گرمایش و سرمایش ، حریق و … راحت کند.

سیستم خانه ی هوشمند همه ی این اجزا را به هم متصل می کند و با استفاده از آن می توانید تمامی تجهیزات خانه را تحت فرمان بگیرید.انتقال این دستورات تفاوتی ندارد به چه شیوه ای باشد از طریق ریموت کنترل , sms و یا از طریق وسایل هوشمند.

 

* هدف اصلی از طراحی خانه ی هوشمند , مدیریت مصرف انرژی و در واقع مصرف بهینه انرژی می باشد *

 

بعد از تصمیم گیری برای هوشمند کردن خانه انتخاب بهترین روش برای اکثر افراد تصمیمی سخت است که موجب سردرگمی افراد می شود در این قسمت به طور واضح به این موضوع می پردازیم.

 

روش های هوشمند سازی ساختمان

1: سیستم هوشمند بیسیم و استفاده از پروتکل های:

– GFSK

– Zigbee

– Z-Wave

 

2: سیستم هوشمند با سیم و استفاده از پروتکل های:

– KNX

– S-BUS

– استفاده از سیم های اصلی برق ساختمان X10

 

روش سیمی:

  • استفاده از BUS مجزا: در این مورد اطلاعات با توجه به استاندارد استفاده شده از طریق یك، دو یا چهار زوج سیم منتقل می شود. سیم های حامل اطلاعات، کاملاً از سیم های منتقل کننده جریان اصلی برق ایزوله هستند. اطلاعات به وسیله سیم ها به مرکز کنترل ارسال می شود. مرکز کنترل پس از تحلیل اطلاعات دریافتی، فرمانی را به عملگرها که عمدتا در همان مرکز کنترل نصب شده اند ارسال می کنند و جریان برق قطع یا وصل می شود.

 

  • استفاده از سیم های اصلی برق ساختمان : اطلاعات بدون نیاز به کابل کشی مجزا از طریق سیم های برق منتقل می شوند. در این سامانه، در هر نقطه ای که باید کنترل صورت گیرد ،ماژول هایی نصب می شود که اطلاعات ارسال شده از طرف مرکز کنترل را دریافت کرده و دستگاه های متصل شده به آن خاموش یا روشن می شوند . مرکز کنترل در این سامانه وظیفه ذخیره سناریوها، دریافت کدها از ریموت کنترل و در نهایت ارسال آن به سمت ماژول مورد نظر را بر عهده دارد.

مزایا:

  • امنیت بالا
  • درصد خطای نزدیک به صفر
  • ایمن در برابر هک و…

معایب:

  • هزینه های زیاد
  • غیرقابل جا به جایی از خانه ی قدیمی به خانه ی جدید

 

روش بی سیم:

در این روش، فرمان ها از طریق سیگنال های رادیویی و به کمک شبکه اینترنت یا بلوتوث ارسال و دریافت می شوند. در روش بی سیم ، دستگاه ها پس از دریافت اطلاعات، اقدام به ارسال مجدد آن می کنند. از مزایای این روش می توان به سرعت بالای انتقال اطلاعات و عدم نیاز به تغییر درسیم کشی ساختمان اشاره کرد. به همین خاطر اجرای هوشمندسازی در خانه هایی که امکان تغییر در سامانه سیم کشی ساختمان وجود ندارد به سادگی انجام می شود.

مزایا:

  • قابل جابجایی
  • نصب سریع
  • دسترسی از راه دور

معایب:

  • نا ایمن در برابر هک
  • امکان ایجاد اختلال در انتقال سیگنال ها
  • چک کردن باتری ها به طور پیوسته

 

معرفی چند پروتکل کاربردی:

Knx : سیستم خانه هوشمند بر مبنای پروتکل knx یک پروتکل باز است که محدودیت برند ندارد و تجهیزات برند های مختلف می توانند در کنار هم استفاده شوند. به وسیله ی این پروتکل، سنسورها و کنترلر مرکزی و رله ها و مانیتور به هم مرتبط می شوند.

برندهای موجود در بازار ایران که با این پروتکل کار میکنند:

Interra , Berker , Abb , Vimar , Hdl , Interra , Illuxess , Makel , schneider , bracelet و…

برندهای موجود در بازار ایران که با این پروتکل کار میکنند:

s-bus: یکی از پروتکل ها جهت انتقال اطلاعات بین ماژول های شبکه هوشمند می باشد. دارای 4زوج سیم روکش دار با امکان انتقال اطلاعات تا 1.5km بین دو وسیله است.در پروتکل bus میتوان تجهیزات هوشمند را به روش های مختلف به یکدیگر متصل و شبکه کرد .

G4 , HBB , TIS , HDL , Berexy , Sentido و …

 

GFSK : این پروتکل برای روش بی سیم مورد استفاده قرار می گیرد که دارای امنیت بسیار بالا می باشد.کلیه اعضای خانواده می توانند تجهیزات را کنترل کنند و از وضعیت موجود اطلاع داشته باشند.

با راه اندازی سیستم هوشمند برای منزلتان شما می توانید

  • سیستم هوشمند کنترل روشنایی
  • سیستم هوشمند کنترل پرده ها
  • سیستم های گرمایشی و سرمایشی
  • سیستم هوشمند اعلام حریق و نشت گاز و آب
  • سیستم های امنیتی (دوربین های مدار بسته، قفل های الکترونیکی)
  • سیستم کنترل سیستم های صوتی و تصویری
  • سیستم های خودکار آبیاری فضای سبز

را کنترل و مدیریت کنید

 همچنین سناریوهای کاربردی مانند سناریوی ورود و خروج ، سناریوی مسافرت، سناریوی خواب و… را فعال کنید.

 

برخی از لینک های مفید که در زمینه هوشمند سازی ساختمان کارایی دارد(کلیک نمایید):

آموزش نصب و راه اندازی هوشمند سازی با سیم

لیست قیمت برندهای هوشمند سازی

(اکثر برندهای هوشمند سازی در این سایت موجود میباشد)

هوشمندسازی بیسیم برند گیک لینک

هوشمندسازی بیسیم برند کوییک لینک

هوشمندسازی با سیم توسط پروتکل BUS

هوشمند سازی با سیم توسط پروتکل BUS

خلاصه ای از مطالب مهم در خصوص هوشمند سازی ساختمان امیدوارم استفاده کرده باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *